Вдома / Сім’я та відносини / Вчимо дитину читати

Вчимо дитину читати

Невропатологи попереджають: батьки, які бажають якомога раніше почати навчання малюка читання, можуть нашкодити дитині.

 

Що означає вміти читати?

 

На цей, здавалося б, елементарне питання відповість не всякий дорослий. Мало хто замислюється над тим, що мало вивчити букви, навчитися складати склади або навіть запам’ятовувати цілі слова і речення.

 

Суть навчання в тому, щоб дитина вмів осмислено сприймати і засвоювати текст.

 

Коли ж він, нарешті, зачитає?

 

На це питання самим неправильною відповіддю буде: «Чим раніше, тим краще». Звичайно, всі батьки пишаються успіхами свого чада і багато хочуть продемонструвати оточуючим «маленького генія», читає вже рік, два, три. Але чи не шкідливо це?
Невропатологи попереджають: батьки, які бажають якомога раніше почати навчання малюка читання, можуть нашкодити дитині.

 

Людський мозок дозріває поступово. Інтенсивно розвиваючи ті його відділи, які поки ще не готові працювати в повну силу, ми самі створюємо психологічні проблеми, такі як гіперактивність і надмірна збудливість.

 

Ви можете самі визначити фізіологічну готовність до читання.

 

• Дитина не тільки говорить реченнями, але у нього повністю сформована мова, тобто він може скласти зв’язну розповідь.

 

• У нього достатньо розвинений фонематичний слух. Дитина вміє почути й розпізнати звук на початку, середині і кінці слова.

 

• У дитини немає логопедичних проблем (мається на увазі не тільки невміння вимовляти деякі звуки, але і порушення мелодики, ритму мови, тощо).

 

• У малюка досить розвинена просторова орієнтація. Він не плутається в поняттях «право», «ліво», «верх», «низ» і т. п.
Фахівці радять почекати хоча б до п’яти років, коли мозок вже здатний до освоєння знакових систем (букв, цифр, нот).

 

Стрибати, скакати і бити в барабани!

 

«Починати потрібно з літер!» — ми звикли чути від батьків. Ні, ні і ні! Букви — це символи, які позначають те, що дитина вже засвоїла, це кінець, а не початок.

 

Підготовка до хорошого сприйняття тексту починається з руху. Ні, не з руху очей по рядках.

 

Майбутня здатність до навчання закладається в ранньому дитинстві; вона залежить від рухової активності і від того, наскільки дитина добре орієнтується у просторі.

 

Важливо розвивати у малюка відчуття ритму — тут добре допомагають спів і гра на простих музичних інструментах (сопілка, бубон, барабан). Корисні будь-які ігри з м’ячем, а також ігри зі скакалкою, «резиночки» тощо).

Дуже корисно повторювати мелодії, просто слова, вірші. Вчіть дитину вслухуватися в незнайомі і тихі звуки (наприклад, на природі). Так само важливий фонематичний слух — до п’яти років просите дитину відповісти, який звук він чує в кінці або на початку заданого слова.

 

Слова, склади, звуко-літери — що вибрати?

 

Не кожен батько здатна зорієнтуватися в різноманітності методик. Але, так чи інакше, їх можна розділити на кілька груп.

 

• Читання цілими словами (або глобальне читання з раннього дитинства дитині показують відразу цілі слова і закріплюють їх значення за допомогою зорової пам’яті — методика Глена Домана).

 

• Складове читання (дитина выучивает і читає цілі склади — методика Миколи Зайцева).

 

• Додавання літер (спочатку дитина вчить назви букв — «ем», потім пробує їх складати: «ем -а» — «ма», і т. д.).

 

• Звуко-буквена методика (дитина сприймає звуки, аналізує їх у складі слова, вчиться чути і співвідносити їх з буквами).

 

Чому звуко-буквений метод краще?

 

• Дитина спочатку сприймає звуки. Тому цілком природно починати навчання з них, а не з літер і символів. До того ж при слоговом або глобальному читанні дитина завчає склади або слова, не аналізуючи їх.

 

• При слоговом читанні або, тим більше, читання цілими словами у дітей виникають труднощі розуміння тексту, що сильно відбивається на грамотності. Часто діти не можуть прочитати складні слова, вони звикають читати лише відкриті склади («ба», «па», «ма» тощо).

 

• При слоговом або глобальному читанні порушується головний педагогічний принцип «від простого до складного», оскільки дитина відразу занурюється в складну систему символів.

 

Від звуків до віршів

 

• Спочатку слід зацікавити дитину. Розкажіть йому про різних писемностях, покажіть ієрогліфи і різні способи написання букв, стародавні сувої або таблички в музеї. Згадайте, як самі навчилися читати (але ваша розповідь не повинен відбити у дитини бажання вчитися). І ще один простий рада — більше читайте вголос.

 

• Переходьте до звуків. Вчіть малюка вслухатися в навколишній світ. Попросіть його зобразити, як дзижчить бджола, як шарудять сухі листочки по землі, як падає з гілки яблуко. Використовуйте звуконаслідувальні слова в іграх. Навчіть дитину відрізняти голосні від приголосних (важливо запам’ятати не ці назви, а те, що звуки відрізняються один від одного). Запитайте, чи можна цей звук співати голосом, який звук на початку або в кінці слова, яке слово починається з того же звуку? Якщо дитина може відповісти на подібні питання, варто рухатися далі.

 

• Тепер — літери. Вже в дитинстві поруч з ліжечком дитини вішають барвисті плакати — абетки з картинками. Але у дитини може закріпитися один-єдиний образ за кожною літерою. Якщо він запам’ятав, що «б» — це «барабан» (так було на картинці!), на питання, що він чує на початку слова «бик», він відповість: «Барабан»! Краще не користуватися такими прийомами і розширювати асоціативний ряд. Ми чуємо звуки і позначаємо їх на письмі буквами. Тому ми питаємо «який звук ти чуєш на початку цього слова?», а не «яку букву?».
Необхідно пам’ятати, що дитина сприймає світ через рух. Як же бути з запам’ятовуванням букв? Накресліть величезні літери крейдою на асфальті або палицею на піску, пройдіть по ним разом з дитиною. Зробіть букви з тіста, дроту, пластиліну тощо Максимально задійте здатність дитини сприймати світ через органи чуття. Пограйте в «загадки» — «намалюйте» знайому букву пальцем на спині дитини, нехай він її вгадає.

 

• А тепер — склади. Почати найлегше з двох голосних:
Ау
Уа
Іа
І далі прочитувати відкриті склади (приголосний + голосний), а потім — закриті.

 

Зробіть картки-таблички (наприклад, у вигляді багатоповерхового будинку), де в лівому віконці буде приголосна літера, а в праве підставляються голосні:
М
М + а = ма
М + і = мі

 

І зворотне вправа — в лівому віконці пишемо голосну літеру, до неї «приходять» приголосні, утворюючи склади.
Вже на етапі прочитання перших складів корисно давати дитині осмислені слова, хоча б з двох літер, а не просто склади. Наприклад, «ах», «він» і т. п.

 

Основні вправи:

 

— Підставити потрібну букву (на початку, середині, кінці слів): _ыба, _ир, _од.
— Знайти зайву букву і викреслити.
— Замінити одну букву так, щоб вийшло нове слово (мак — рак).
— Скласти всі варіанти складів з декількох букв.
— Додати відсутній склад у підпису до картинки. Наприклад, до картки із зображенням птаха викладається склад «пті». Дитина повинен закінчити слово.
— Розплутати «переплутані» склади:

 

КА — шап
КА — лей

 

— Скласти слова з набору складів.
— Виконати вправи на розвиток уваги при листі. Для цього введіть склади на комп’ютері, спочатку один рядок, потім кілька. У рядку з однаковими складами сховайте склад з помилкою. Дитина повинна знайти і викреслити. Це можуть бути просто літерні сполучення, дві приголосні, наприклад:
со со со со со со со со оо со со со со со со со со со со со со оо со со со со со сс.

 

• Останній етап — пропозиції. Якщо дитина легко прочитує коротенькі слова, складіть прості речення з двох, а потім трьох слів, поступово ускладнюючи завдання.

 

Ось мак.
Там ялина.
Де кіт?

 

Перші пропозиції намагайтеся складати з простих знайомих слів: імена членів родини, основні дієслова та ін. Вони не повинні бути занадто складними, щоб дитина, дочитавши до останнього слова, не забув перше. Також на даному етапі не потрібно читати вірші — дитині ще важко читати, дотримуючись необхідний ритм, і він може засмутитися.

 

Поступово ускладните завдання, вводячи двоскладові слова:

 

Він бе-жит.
Риба в мо-рі.

 

Дуже корисно читати віршики або короткі пісеньки. Потрібно враховувати, однак, що в них є ритм; вони повинні вводитися лише коли дитина може прочитати хоча б два слова поспіль.

 

Дідусь Ежок,
Не ходи на бережок,
Там розтанув сніжок,
Заливає лужок!
Ти промочити ніжки,
Червоні чобітки!

 

Різні діти

 

Навіть якщо дитина просувається повільніше, ніж хотілося б батькам, не варто квапити події і шукати «експрес-метод». Діти різні — і темпи навчання відрізняються. Чим впевненіше малюк пройде початкові етапи, тим краще зможе надалі аналізувати слова і, відповідно, грамотніше писати. Тому краще орієнтуватися не на модне раннє навчання і читання з пелюшок», а на особливості мислення і готовність учня. Від того, як ви вчите його, залежить, чи виросте з нього вдумливий і грамотний читач.

vidpovidi

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *